Cases

Een custom GA4 implementatie
voor Lightspeed

De uitdaging

De overstap van Universal Analytics naar GA4 was voor niet iedereen even makkelijk. Zo ook niet voor 4 Seizoenen Tuinmeubelen. Zoals de naam al doet vermoeden verkoopt het merk tuinmeubelen in Nederland en Duitsland met behulp van hun Lightspeed webshops.

Het implementeren van tracking voor Lightspeed is niet altijd even makkelijk.

Toen de klant de standaard GA4 extensie van Lightspeed activeerde gebeurde er iets vreemds. Ineens hadden zij 4x zoveel producten in GA4. Ook kregen ze last van interne referrals waardoor het onmogelijk was te achterhalen waar de klanten vandaan kwamen. Met dat probleem klopten zij bij ons aan.

Tag manager tracking tags

De aanpak

Na grondig het probleem geanalyseerd te hebben kwamen wij tot de conclusie dat het probleem werd veroorzaakt door een combinatie van het custom Lightspeed template en het feit dat de checkout in een iFrame geladen wordt. Daarom besloten wij een custom datalayer te maken en deze te combineren met het tracken van het iFrame.

Toen de data eenmaal correct in GA4 terecht kwam hebben we op maat gemaakte rapporten voor de klant ingesteld evenals Enhanced Conversions en Dynamic Retargeting voor Google Ads.

De resultaten

Na een aantal dagen van testen en optimaliseren stond het geheel naar tevredenheid ingesteld. Dat wil zeggen alle events komen overal op de juiste manier met de juiste parameters binnen. Twee weken na de implementatie waren de volgende verschillen zichtbaar in de accounts.

  • 19% meer gemeten events in GA4 sinds implementatie
  • 210% stijging van ROAS in Google Ads vanwege betere meting

De klant heeft nu weer duidelijk inzicht in de prestaties van de marketingkanalen en wij zijn weer een tevreden klant rijker.

Nieuwsgierig geworden?

Hebben deze cases jouw interesse gewerkt? Of ben je nieuwsgierig naar soortgelijke succesverhalen? Neem dan contact met ons op.

Momenteel nemen wij nog klanten aan.

Freek en Ivo

Neem contact op