Kennisbank term

Wat is Headless CDP? Een korte definitie.

2 minuten leestijd

Headless CDP staat voor “Headless Customer Data Platform”. Het is een soort CDP waarbij de front-end en back-end componenten gescheiden zijn en niet integreren.

In tegenstelling tot traditionele CDP’s waarbij gegevens en interacties tussen klanten en bedrijven centraal worden beheerd en geanalyseerd, kunnen headless CDP’s alleen gegevens beheren en analyseren.

De front-end componenten, zoals de website en mobiele apps, worden ontwikkeld en beheerd door de technische afdeling. De back-end componenten, zoals de gegevensopslag en analyse, worden beheerd door het marketing- en klantenteam.

Een voorbeeld van headless CDP is wanneer een e-commercebedrijf besluit om alleen gegevens over klanten op te slaan en te analyseren, terwijl de website en mobiele apps apart worden ontwikkeld en beheerd door een technische afdeling.

Profielfoto Freek Kampen

Door Freek Kampen

Data & Analytics consultant en mede-eigenaar van New North Digital. Met een achtergrond in online advertising los ik tracking en data vraagstukken op voor ondernemers en agencies.

Op zoek naar groei? ▸ Set your New North ▸