Rapporteren over CPC & ROAS in GA4? Ja, dat kan. Wil je statistieken zoals ROAS in GA4 analyseren? Wil je meer inzicht krijgen in efficientie van jouw advertentiecampagnes? Met Google Analytics 4 kunnen nu kostengegevens worden geïmporteerd, waardoor het gemakkelijker dan ooit is om jouw advertentieuitgaven naast jouw websiteverkeer te leggen. Laten we eens kijken hoe het moet.
Wat kunt je importeren in Google Analytics 4?
Naast het implementeren van de GA4-trackingcode op jouw website of app, of het implementeren van het GA4-meetprotocol in jouw magnetron (ja, dat kan), zijn er meer manieren om gegevens in de analytics tool op te nemen.
Je kunt eenvoudig geplande imports maken voor allerlei soorten gegevens, namelijk gebruikers-ID’s, item data, offline event data, en ja, kostengegevens. Zoals je al gemerkt hebt, gaan we in dit artikel naar dat laatste kijken.
Wat zijn de voordelen van het importeren van kostengegevens in GA4?
Ten eerste maakt het nauwkeurigere ROI-berekeningen mogelijk. Als je precies weet hoeveel je uitgeeft aan advertenties, kunt je het rendement op jouw investering nauwkeuriger berekenen, waardoor het gemakkelijker wordt om weloverwogen beslissingen te nemen over waar je jouw marketingbudget aan wilt besteden.
Ten tweede maakt het een meer diepgaande analyse van jouw advertentiecampagnes mogelijk. Met kostengegevens kun je de prestaties van specifieke campagnes, advertentiesets of zelfs afzonderlijke advertenties volgen, zodat je weloverwogen beslissingen kunt nemen over welke campagnes het meeste verkeer genereren en de hoogste inkomsten genereren.
Hoe importeer ik kostengegevens in GA4?
Importeer jouw (advertentie)kostengegevens op twee manieren in GA4: Handmatig of via SFTP met behulp van een ontwikkelaar. We gaan kijken naar de handmatige import.
- Ga naar Beheer > middelste kolom > gegevens importeren
- Gegevensbron maken > kostengegevens
- Kies een importbron (SFTP of handmatig CSV)
- Download de sjabloon van dit Google Help-artikel
Als je kostengegevens wilt importeren, moet je de specifieke advertentieklik koppelen aan de sessie in GA4. je kunt dit doen met UTM-parameters.
- Werk alle UTM’s bij zodat ze overeenkomen en voeg het UTM-ID toe
- Exporteer jouw gegevens uit Microsoft Ads of Meta Ads
- Raadpleeg het Help-artikel om er zeker van te zijn dat de opmaak correct is.
- Nu moet je de analysevelden toewijzen aan de importvelden. Zoals je in de onderstaande schermafbeelding kunt zien, kunt je de toewijzingen niet meer bewerken nadat je de gegevensbron hebt gemaakt.
Dat is het. Het duurt even om te importeren, dus wees geduldig. Als het klaar is, keer je terug en controleer je alle velden.
Importeer jouw gegevens uit veel verschillende bronnen. Onderaan het help-artikel, vind je handige links voor verschillende platformen zoals Microsoft, Linkedin, Facebook en Verizon.
Let op: GA4 staat slechts één importbron toe, dus als je uit meerdere bronnen wilt importeren, moet je ze in één blad combineren.
Je kunt de gegevens regelmatig bijwerken voor centrale kostenrapportage. Dit moet in hetzelfde bestand staan dus sla het goed op.
De conclusie
Kort gezegd: het importeren van kostengegevens in Google Analytics 4 is een doorbraak voor elk bedrijf dat meer inzicht wil krijgen in de advertentieprestaties. Door nauwkeurigere ROI-berekeningen en meer diepgaande analyse van advertentiecampagnes mogelijk te maken, geeft deze functie je de mogelijkheid om weloverwogen beslissingen te nemen over hun marketingbudget en uiteindelijk meer inkomsten te genereren. Probeer het zelf uit!