Kennisbank artikel

User-IDs: Track Ingelogde Gebruikers met GA4

4 minuten leestijd

Heb je een login op je site? Wilt u individuele gebruikers diepgaand analyseren in GA4? Nou, dat kan. U kunt uw eigen gebruikers-ID’s doorgeven aan Google Analytics. Zo kun je je een compleet beeld vormen van je gebruikers. Je kunt ze volgen over verschillende sessies, apparaten en platforms. In dit artikel begeleiden we u bij het instellen van gebruikers-ID’s voor tracking in GA4. Let’s go!

Wat kun je doen met unieke User-ID’s in GA4?

Als je eenmaal gebruikers-ID’s in GA4 heeft geregistreerd, heb je veel meer mogelijkheden om jouw gebruikers gedetailleerd te analyseren. Het geeft je de mogelijkheid om alle sessies en events aan één gebruiker te koppelen en beter te begrijpen. In GA4 kunt u specifiek:

  • Maak een vergelijking tussen ingelogde en niet-ingelogde gebruikers
  • In Explorations inzoomen op individuele gebruikers voor analyse
  • Remarketingdoelgroepen maken op basis van User-ID
  • Dedupliceer rapportage op basis van User-ID
  • Exporteren naar BigQuery om gegevens op gebruikersniveau te zien

Je kunt heel creatief worden met de Explorations die je met deze gegevens kunt maken. Zeker wanneer je je gegevens exporteert naar BigQuery. Om te begrijpen hoe het werkt, moeten we kijken hoe gebeurtenissen aan gebruikers-ID’s worden toegeschreven.

Wat gebeurt er met de gemeten events vóór een login?

Stel je voor dat een gebruiker de pagina bezoekt voordat hij een account aanmaakt of inlogt. Ze navigeren over je site en triggeren verschillende events. Op dat moment zijn ze nog niet gekoppeld aan een gebruikers-ID, want die heb je niet. Dit zal het grootste deel van je events zijn.

Gelukkig voor ons, wanneer de gebruiker een account aanmaakt of inlogt, worden alle gebeurtenissen die hij heeft gemaakt, gekoppeld aan het User-ID op het moment van inloggen. Dit geeft je de mogelijkheid om te analyseren wat gebruikers doen voordat je bijvoorbeeld een account aanmaakt.

Wat gebeurt er met de gemeten events nadat de gebruiker uitgelogd is?

Zodra een gebruiker uitlogt, verlies je de mogelijkheid om de gebeurtenissen aan hun ID te koppelen. Waarschijnlijk zal dit toch niet zo vaak gebeuren.

Hoe implementeer je User-ID’s in GA4?

Dus hoe stuur je user-ID’s naar GA4? Het is vrij eenvoudig, maar je hebt wel wat hulp nodig. Laten we eens kijken.

  1. User-ID beschikbaar maken in de dataLayer
    • a. Via een developer:

      Met hulp van je developer kun je de user-IDs naar de dataLayer van jouw website pushen. Op deze manier kun je het altijd pakken en samen met je events doorgeven aan GA4. De onderstaande code moet worden toegevoegd. Let er wel op dat de waarde van het user-ID dynamisch moet worden geupdate.

    • (datalayer.push({ ‘event’ : ‘userData’ , ‘user_id’ : ‘abc123’ })
    • b. Via een plug-in:

      Veel plug-ins voor GA4 schieten het user-ID al automatisch naar de dataLayer. Neem de plug-in GTM4WP voor WordPress. Deze maakt het heel gemakkelijk voor je om je ingelogde gebruikers te analyseren.

  2. Voeg een datalayer-variabele toe in GTM die de User-ID uitleest uit de dataLayer.
  3. GA4 User-ID GTM-variabele
  4. Wijzig je GA4-configuratietag
    • een. Veld toevoegen om in te stellen met de key: “user_id”
    • b. Voer uw variabele in als de waarde
    GA4 User-ID
  5. Test je setup en je bent klaar om je gebruikers te analyseren!

Opmerking over gegevensprivacy: zorg ervoor dat je de juiste toestemming van je gebruikers hebt en ga zorgvuldig om met hun PII. Ook kun je met GA4 geen PII verzenden. De user-ID’s kunnen dus geen PII bevatten zoals een e-mail. Daarom moet je altijd je eigen willekeurige IDs toevoegen.

De conclusie

Hopelijk zie je de potentiële voordelen van het verzenden van user-ID’s naar GA4. Het implementeren ervan is niet zo moeilijk. De voordelen ervan wegen zeker op tegen de moeite. In het gevalt dat je toch ergens tegenaan loopt, neem dan gerust contact met ons op.

Profielfoto Freek Kampen

Door Freek Kampen

Data & Analytics consultant en mede-eigenaar van New North Digital. Met een achtergrond in online advertising los ik tracking en data vraagstukken op voor ondernemers en agencies.

Op zoek naar groei? ▸ Set your New North ▸