Sinds maart 2022 beginnen mensen zich af te vragen wat te doen. Je weet wel, de datum waarop Google aankondigde Universal Analytics te zullen vervangen. We naderen de vervaldatum van 1 juli 2023. Dus als je nog niet hebt besloten wat je volgende web analytics tool gaat zijn, moet je haast maken. Vooral omdat je graag historische data wilt hebben om mee te vergelijken.
Gelukkig zijn er veel gratis alternatieven voor Google Analytics. Wij hebben deze tools uitgeprobeerd, zodat jij dat niet hoeft te doen. Laten we eens kijken welke er op de markt zijn, zodat we je kunnen helpen de juiste te vinden.
Waarom een alternatief voor Google Analytics?
Als je een kleine website hebt, is het geweldig om een gratis web-analyse-tool te gebruiken. Vanwege de lage verkeersvolumes betaal je misschien niet om je site te analyseren. Google Analytics is één van deze gratis tools voor web-analisten. Het komt met veel functies in vergelijking met andere gratis tools. Maar Google Analytics heeft naast het feit dat UA vervangen zal worden, ook beperkingen.
Het script van Google Analytics is zwaar
In vergelijking met andere web-analyse-tools kan het script van Google Analytics best zwaar zijn. Dit betekent dat het je website vertraagt. Kijk eens naar je page speed insights en je zult waarschijnlijk zien dat het Google Analytics-script één van de grootste factoren is die je site vertraagt.
Google Analytics sampled gegevens
Google Analytics gebruikt alleen een deel van de gegevens van je website om de resultaten te analyseren en te bepalen. Dit betekent dat GA zijn verwerkingsbelasting beperkt door gegevenstypen te sampelen. Dit betekent dat je kans op bias in jouw besluitvorming vergroot. Het wordt ook moeilijker om ervoor te zorgen dat je een significante steekproefgrootte hebt om je beslissingen op te baseren. Dus je resultaten zijn minder nauwkeurig.
Sommigen beschouwen GA4 als niet-compliant met AVG
Het antwoord op de vraag “Is Google Analytics AVG-compliant?” blijft vaag. De Oostenrijkse, Franse, Italiaanse en Nederlandse toezichthouders op de gegevensbescherming (DPA) hebben bepaald dat het gebruik van de standaard implementatie van Google Analytics in strijd is met de AVG.
Een van de belangrijkste compliance kwesties van Google Analytics is dat het gebruikersgegevens, inclusief gegevens over EU-inwoners, opslaat op US cloudservers. Om het nog erger te maken, is Google LLC een Amerikaanse onderneming en onderworpen aan de Amerikaanse surveillancewetten, zoals de Cloud Act. Hierdoor hebben overheidsinstanties toegang tot gegevens.
Google Analytics komt met een leercurve
Ondanks zijn kracht is Google Analytics een complexe tool met een steile leercurve. In de meeste gevallen gebruiken website-eigenaren slechts een klein deel van de metrics om hun website te analyseren. Het bijhouden van al deze metrics wordt op die manier een full-time baan voor het management.
Google Analytics wordt geblokkeerd door veel browsers & plugins
Naarmate het gebruik van ad-blockers onder gebruikers is toegenomen, is Google Analytics minder nauwkeurig geworden. Rapporten laten zien dat 42,7% van de internetgebruikers wereldwijd ad-blockers gebruiken. Deze plugins blokkeren de Google Javascript-code omdat het de meest voorkomende is. Andere hulpmiddelen worden minder vaak geblokkeerd.
Waar moet een Google Analytics alternatief aan voldoen?
Wanneer je besloten hebt dat je een alternatief wilt, moet je weten wat je moet zoeken. Dat kan een behoorlijke taak zijn, omdat er zoveel verschillende functies zijn om in overweging te nemen. Om de juiste tools te selecteren, zou ik adviseren om ten minste de volgende eigenschappen in overweging te nemen.
Web Analytics features
Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende, de functies. De meeste tools komen met een set functies die gericht zijn op een specifiek gebruiksdoel. Bijvoorbeeld gebruikersbetrokkenheid rapporten en klantreis rapporten voor productanalyse. Of heatmaps en sessie-opnames voor UX-analyse. Bedenk wat je wilt meten en analyseren voordat je je in het diepe stort. Meer functies is niet altijd beter. Misschien is het wel beter om meerdere gespecialiseerde tools te kiezen die een paar dingen geweldig doen, in plaats van veel dingen gemiddeld.
Data privacy compliance
Afgezien van functies moet data privacy-compliance hoog op je lijst met overwegingen staan. Zoals eerder vermeld, zoek je een tool die conform is met de AVG en CCPA als je hoofdpijn wilt voorkomen. In het verleden zijn er grote boetes gegeven aan bedrijven die de privégegevens van klanten niet correct verwerkt hebben.
Veel tools die conform zijn met deze regels vermelden dit duidelijk, aangezien het tegenwoordig een verkoopargument is. Toch moet je zorgen dat je controleert of ze voldoen aan de standaarden van deze regels. Lees mijn artikel over de AVG als je er meer over wilt weten.
Trainingsmogelijkheden
Sommige webanalyse-tools hebben een steile leercurve vanwege al hun mogelijkheden. In dat geval is het belangrijk om toegang te hebben tot een uitgebreide basis aan trainingsmogelijkheden. Je wilt het hulpmiddel zo goed mogelijk begrijpen om het meeste eruit te halen.
In het geval van Google Analytics zijn er veel opleidingsmogelijkheden beschikbaar op plaatsen zoals cursusplatformen, Youtube en blogs. Niet alle hulpmiddelen hebben vergelijkbare bronnen. Daarom is het belangrijk om dit goed uit te zoeken voordat je een tool kiest.
De prijs van de analytics tool
Tot slot is het belangrijk om te kijken of de prijs van de tool in verhouding staat tot de functionaliteit die het biedt. Veel tools baseren hun prijs op het aantal maandelijkse events, zoals pagina-weergaven. Gelukkig zijn deze betaalde oplossingen voorzien van een gratis proefperiode van 7 tot 21 dagen.
Naast de betaalde web analytics tools zijn er ook gratis tools, zoals Google Analytics. Het nadeel van deze tools is dat ze meestal minder mogelijkheden of meer beperkingen hebben ten opzichte van hun betaalde alternatieven. Maar er zijn ook geweldige gratis alternatieven die niet beperkt zijn. Laten we ze eens bekijken.
Wat zijn gratis alternatieven voor Google Analytics?
Web analytics tools zijn er in vele verschillende vormen en maten. We hebben de tools verdeeld in categorieën op basis van hun functies en waar ze meestal voor worden gebruikt.
Gratis marketing analytics tools
Marketing analytics is het proces dat bedrijven gebruiken om klantgegevens te verzamelen en te analyseren om betere beslissingen te nemen. marketing analytics tools bieden inzicht in waar je gebruikers vandaan komen en hoe ze je website of app gebruiken Deze inzichten drijven de verkoop, marketing en productontwikkeling van bedrijven aan en studies tonen aan dat bedrijven die marketing analytics tools gebruiken winstgevender zijn.
Goede opties zijn:
- Matomo
- Piwik PRO
- Microsoft Clarity
- Clicky Analytics
- Statcounter
- Panelbear
- Hitsteps
Gratis product analytics tools
Product analytics is het proces waarbij geanalyseerd wordt hoe gebruikers zich met een online product of dienst bezighouden. Het stelt productteams in staat om de betrokkenheid en gedrag van gebruikers te volgen, te visualiseren en te analyseren. Met deze inzichten kun je je product of dienst verbeteren om je retentiepercentage te verhogen.
Goede opties zijn:
- Woopra
- Mixpanel
- Heap
- Amplitude
- Pendo
Hoe kies je de beste analytics tool voor jou?
Bij het kiezen van de juiste tool voor jou zijn er veel factoren om rekening mee te houden. We hebben het gehad over verschillende functies, gegevensbescherming en prijzen en meer. Om de tool die het beste bij jouw behoeften past echt te ontdekken, moet je jezelf een aantal vragen stellen.
- Wat zijn je belangrijkste (bedrijfs)doelen?
- Hoe vertalen deze doelen zich naar milestones en KPI’s?
- Wie zijn jouw stakeholders en wat hebben ze nodig?
- Met welke andere systemen werk je en hoe complementeren ze elkaar?
Met de tijd zullen je doelen waarschijnlijk veranderen, dus het is belangrijk om ze regelmatig te bekijken om op het juiste spoor te blijven en om te meten wat er toe doet.
De conclusie
Als Google Analytics niet aan jouw behoeften voldoet of als je je zorgen maakt over privacy, moet je zeker eens kijken naar de vele gratis alternatieven voor Google Analytics.