Je hebt wellicht al eerder termen zoals bounce rate, conversie rate of unieke maandelijkse gebruikers gehoord. Ze hebben één ding gemeen, het zijn metrics die worden gebruikt in web analytics. In dit artikel gaan we kijken naar wat web analytics is, welke soorten er zijn, waarom het belangrijk is en welke tools je kunt gebruiken. Dus, wat is web analytics precies?
Wat is web analytics?
Web analytics is het proces van analyseren en rapporteren van gegevens verzameld van een website. Het kan website-eigenaren helpen om data-gebaseerde beslissingen te nemen over het optimaliseren van hun sites en het verbeteren van de gebruikerservaring. Het is een belangrijk hulpmiddel voor elk bedrijf of organisatie met een website.
Web analytics betekent het tracken van website acties, zoals het aantal bezoekers aan een site, de pagina’s die ze bezoeken, hoe lang ze op elke pagina blijven en andere metrics. Naast tracking zijn er nog meer zaken welke belangrijk zijn voor nauwkeurige web analyse.
Wat is het web analytics proces?
Het proces van web analytics bestaat uit meer dan het verzamelen van gegevens en rapporteren hierover. De volgende stappen zijn meestal onderdeel van het proces.
1. Bepaal de doelen van je website
Bedrijven moeten eerst hun doelen bepalen en de eindresultaten die ze willen bereiken voordat ze met het web analyticsproces beginnen. Doelen kunnen onder andere het verhogen van verkoop, het verbeteren van de klanttevredenheid en het bevorderen van de merkbekendheid zijn. Het is mogelijk om zowel kwantitatieve als kwalitatieve bedrijfsdoelen te stellen.
2. Bepaal Key Performance Indicators
Op basis van de bedrijfsdoelen kun je vervolgens prestatie-indicatoren definiëren in bijvoorbeeld een KPI-boom. Wat wil je dat je websitebezoekers doen om je doelen te bereiken? Deze metrieken helpen je om op een meetbare manier te meten wat belangrijk is.
3. Verzamel gegevens
Zodra je weet wat je wilt meten, kun je beginnen met het verzamelen van gegevens. Dit wordt gedaan met behulp van web analytics-tools, zoals die op New North vermeld staan. Deze tools verzamelen deze gegevens via een Javascript-snippet dat op je website geplaatst wordt of informatie die uit het IP-adres wordt gehaald.
4. Verwerk en rapporteer over gegevens
Verwerk de gegevens die je hebt verzameld om ze om te zetten in bruikbare inzichten. Geef context aan de prestatie-indicatoren die je in de tweede fase hebt geformuleerd. Maak betekenisvolle dashboards om je rapportages op te baseren en om ideeën voor verdere ontwikkeling te formuleren.
5. Definieer een online strategie
Op basis van de inzichten die je in de vorige fasen hebt verzameld, kun je strategieën vormen die je bedrijf verder helpen richting haar doelen. Bijvoorbeeld, je betrokkenheidspercentages kunnen je vertellen over het belangstelling van je gebruikers voor je content en waar je deze moet optimaliseren. Je kunt hypothese opstellen over je website die je in de volgende fase kunt testen.
6. Experimenteer
Om de ervaring van hun gebruikers te verbeteren, kun je experimenteren met verschillende strategieën. Bijvoorbeeld, zij stellen hypothese op over bepaalde content en testen twee verschillende versies hiervan met een A/B-test. Dit proces biedt een op data gebaseerde manier om de gebruiker de best mogelijke ervaring te bieden.
Waarom is web analytics belangrijk?
Je website is waar je je producten verkoopt, je blog promoot of leads genereert voor je diensten. De gegevens die je op je website verzamelt, vertellen je veel over je gebruikers en hoe ze omgaan met je content. Dit is dus de beste plek om te leren hoe je je aanbod kunt verbeteren. Dus waarom is web analytics belangrijk?
Kom meer te weten over je bezoekers
Analysetools bieden waardevolle informatie over je sitebezoekers, zoals hoe lang ze op een pagina blijven en welke pagina’s ze bezoeken. Met deze informatie kun je bepalen welke content op je website en product het meest populair is bij gebruikers en potentiële klanten.
Meet de gebeurtenissen op je website
Het stelt je in staat gebeurtenissen die je gebruikers op je website voltooien te meten, ook wel conversies genoemd. web analytics kan je informatie geven over deze conversies, wanneer ze zijn uitgevoerd, door wie, hoe vaak en wat ze heeft gestopt om te converteren. Het conversiepad toont hoe je gebruikers door je site bewogen voordat ze een aankoop deden.
Begrijp en verbeter jouw marketinginspanningen
Met web analytics weet je welke kanalen het meeste verkeer genereren voor je website. Je kunt het gedrag op de site vergelijken vanuit verschillende kanalen of verschillende advertenties om erachter te komen welke de meeste geïnteresseerde klanten aantrekt.
Begrijp de prestaties van je content
Je kunt ook web analyticstools gebruiken om te leren welke content goed presteert op je site, zodat je je kunt richten op die soort content en verbeteringen kunt aanbrengen in het product. Bovendien kunnen de populaire content op je site je ideeën geven voor nieuwe productkenmerken om te testen.
Categorieën web analytics tools
De twee hoofdcategorieën van web analytics zijn off-site web analytics en on-site web analytics.
Off-site web analytics
De term off-site web analytics verwijst naar het proces om het bezoekersgedrag buiten een bedrijfssite te analyseren, zodat het bedrijf zijn potentiële publiek kan meten. Door het analyseren van off-site webverkeer kan een organisatie inzicht krijgen in hoe haar concurrenten presteren in vergelijking met zichzelf. Gegevens verzameld via sociale media en zoekmachines vormen de basis voor dit type analytics.
On-site web analytics
De term on-site web analytics verwijst naar de meting van verkeer dat op jouw site arriveert. Interacties met jouw website of product kunnen worden gemeten om jouw bezoekers beter te begrijpen. Voorbeelden van metingen zijn het invullen van een formulier of het voltooien van een aankoop.
Hoewel er verschillende manieren zijn om bezoekers op jouw site te meten, gebruiken de meeste leveranciers wat bekend staat als pagina-tagging. Hierbij plaatst je een kleine snippet JavaScript-code op jouw webpagina’s, die fungeert als een signaal. Het vangt bezoekersinformatie op, slaat deze op als cookies en zendt deze live naar de dataservers voor verzameling.
Welke web analytics-tools zijn er?
Er zijn veel verschillende tools om je te helpen bij het verzamelen, verwerken en rapporteren van de gegevens die je genereert met jouw website. Wij bij New North specialiseren ons in on-site-analytics. Deze on-site-analytics-tools vallen in het algemeen in vier verschillende categorieën.
Marketing Analytics
Marketing analytics is het proces waar bedrijven gebruik van maken om klantendata te verzamelen en te analyseren om betere beslissingen te nemen. Klantenanalyse-tools bieden inzicht in waar jouw gebruikers vandaan komen en hoe ze met jouw website of app interacteren. Deze inzichten leveren bedrijven verkoop-, marketing- en ontwikkelingsinspanningen op en onderzoeken tonen aan dat bedrijven die klantenanalyse gebruiken winstgevender zijn.
User Experience Analytics
User Experience (UX) analytics is de meting en analyse van gebruikersactiviteit op een website of toepassing om inzicht te krijgen in hoe het ontwerp kan worden aangepast aan de huidige of veranderende behoeften van eindgebruikers. Meting kan zowel kwantitatief als kwalitatief zijn.
Met Gebruikerservaring Analyse kunt je jouw websitecontent analyseren, testen en optimaliseren. Dit kan onder andere features zoals A/B-testen, meervoudige testen, feature toggle en contentpersonalisatie omvatten, waarmee je content kunt personaliseren voor specifieke gebruikers.
Product Analytics
Product analytics is het proces van het analyseren van hoe gebruikers zich met een online product of dienst bezighouden. Het stelt productteams in staat om de betrokkenheid en gedragsdata van hun gebruikers te volgen, te visualiseren en te analyseren. Je kunt de inzichten gebruiken om te focussen op de sterkte en zwakte van jouw product. Het is een geweldig hulpmiddel om jouw product of dienst te optimaliseren en jouw tarieven te verhogen.
B2B Lead Analytics
B2B lead analytics laten zien welke organisaties jouw website bezoeken. De tools koppelen hun IP aan een database en onthullen gedetailleerde informatie over de organisatie en waar ze vandaan komen. Het stelt je in staat om jouw salesfunnel te laten groeien en de kwaliteit van jouw leads te verbeteren.
De conclusie
Dus, nu heb je een begrip van wat website-analyse content. Om samen te vatten: door gebruik te maken van web analytics kunt je gegevens verzamelen van jouw website, analyseren en een strategie ontwikkelen voor het verbeteren van de efficiency van jouw website. Het kan je helpen bezoekers te begrijpen, marketingcampagnes te optimaliseren, de gebruikerservaring te verbeteren, online verkoop te verhogen en nog veel meer.
Er zijn enkele problemen met web analytics, zoals het bijhouden van zoveel metrics, gegevens die niet altijd nauwkeurig zijn en zorgen over gegevensbescherming. Zorg ervoor dat je een web analytics tool kiest dat aan jouw eisen voldoet en die deze problemen aanpakt.