Tools

UTM Builder

De volledige website URL (bijv. https://www.example.com)
De ID van de campagne
Het marketing kanaal (bijv. cpc, banner, email)
De herkomst (e.g. google, newsletter)
Product, actie, of slogan (bijv. blackfriday22)
Target keywords
Herkomst in content (bijv. een specifieke button)

Resultaat

Parameter specificaties

Parameter Verplicht Voorbeeld Beschrijving

Campaign ID

utm_id

No

abc.123

Used to identify which ads campaign this referral references. Use utm_id to identify a specific ads campaign.

Campaign Source

utm_source

Yes

google

Use utm_source to identify a search engine, newsletter name, or other source.

Campaign Medium

utm_medium

Yes

cpc

Use utm_medium to identify a medium such as email or cost-per-click.

Campaign Name

utm_campaign

No

spring_sale

Used for keyword analysis. Use utm_campaign to identify a specific product promotion or strategic campaign.

Campaign Term

utm_term

No

running+shoes

Used for paid search. Use utm_term to note the keywords for this ad.

Campaign Content

utm_content

No

logolink

Used for A/B testing and content-targeted ads. Use utm_content to differentiate ads or links that point to the same URL.

Over UTM Tags

UTM-codes (Urchin Tracking Module) zijn ook bekend als UTM-parameters of tracking-tags omdat ze het mogelijk maken om de oorsprong van websiteverkeer in kaart te brengen. UTM-codes zijn stukjes text die je aan het einde van een URL plakt. Wanneer gebruikers op een link met UTM-tags klikken dan kan jouw analytics software – zoals Google Analytics – deze stukjes tekst verwerken. Zo kan je bijvoorbeeld eenvoudig inzichtelijk maken hoeveel mensen op een specifieke button in jouw nieuwsbrief klikken. UTM tags worden dan ook veel gebruikt voor e-mailmarketing, zoekmachine adverteren en social media adverteren.